Nyheter

Godt lys gir godt salg

Hvordan bruke belysning som salgsverktøy

Belysning som salgsverktøy er fasinerende. Lys kan skape oppmerksomhet til produkter, lede kunder til spesifikke områder i butikken og trigge motivasjon til å handle.
Med andre ord; riktig og god belysning er et viktig element i butikkutformingen og bør hensynstas med den største selvfølgelighet.

Med god belysning menes det at lysanlegget er tilpasset butikkens vareutvalg, innredning og kundenes demografi – spesielt kjønn og alder.
Varer som elektronikk og verktøy krever annen belysning enn brød og bakervarer, kvinner liker varmere belysning enn menn og eldre trenger mer lys enn de unge.
Dette er avgjørende elementer i planleggingen av et belysningskonsept og en viktig årsak til at det lønner seg å be om hjelp når det kommer til valg av belysning.

 

Konseptutvikling

Valg av type belysning må altså velges ut ifra flere parametere og ikke bare et mål om «nok lys».
Et belysningskrav på 1000lux er ikke tilfredsstillende og tar ikke hensyn til disse parameterne.
Belysningskravene for en butikk bør omfatte lysfarger, ulike lysnivåer for ulike varer og rom, fargegjengivelse og kvaliteten på belysningsutstyret som skal leveres.

 

Big Bite, Ski Storsenter. Butikkutforming gjort av Grid Design AS og belysning levert av Lightmakers AS. Foto: Mark Purnell

 

«Helheten, representert av interiør, kommunikasjonselementer og belysning, er sammen med på å bygge troverdighet og attraktivitet.
Det er avgjørende for konseptet at ingrediensene ser ferske og innbydende ut.
Belysningen spiller en viktig rolle i å oppnå dette»
sier Jørgen Bertelsen i Grid Design.

Grid Design har utviklet et konsept for Big Bite, som leverer rask og god mat til markedsledende priser. Hovedproduktene til Big Bite er baguetter og wraps som lages etter ønske der og da.

Lysanlegget må tilpasses butikkens innredning både når det gjelder plassering, farger og design. Lys og innredning skal sammen fremme produktene og gjøre de attraktive.

 

Kundenes demografi kan også være med å påvirke valg av belysning. Vi vet at kvinner ofte liker varme lysfarger og kan også akseptere lavere lysnivåer, mens kald og kraftigere belysning appeller mer til menn.

I tillegg bør man være oppmerksom på at eldre menneskers synsevne krever et høyere lysnivå. En butikk som kun selger ungdomsklær kan for eksempel tillate seg mer kontraster og slik sett mindre lys.
Et eksempel på dette er kjeden Abercrombie & Fitch som har mørkt interiør, høy musikk og mye kontraster i sine butikker.

 

Biltema har flest mannlige kunder og «harde» varer. Det er derfor valgt en kald lysfarge som fremhever fargene og stimulerer aktivitet.

 

Match har en varmere fremtoning som skaper en trivelig atmosfære. Belysningen har som mål å skape et bilde av eksklusivitet. Her fra Vinterbro.

 

Valg av lysfarge og type belysning kan være med å påvirke tiden kunden oppholder seg i butikken, hvilke varer de kikker på og til slutt om det blir salg.

Varme lysfarger som 2700K og 3000K benyttes ofte på tekstil som i eksemplet på Match. Det er også mulig å kombinere ulike lysfarger for å skape kontraster samt tilpasse belysningen til type tekstil.

Mørke dresser og jeans bør belyses med kalde lysfarger og røde kjoler kan bli oransje om de belyses med for varme farger.
Man skal derfor være klar over at lysfarger under 3000K vil kunne påvirke fremstillingen av de faktiske fargene.

Derfor bør man i klesbutikker velge lys med svært høy fargegjengivelse slik at produktene blir presentert nærmest mulig virkeligheten. En CRI/Ra på over 90 er å anbefale.

I butikker som selger «harde» varer kan det være fornuftig å velge en kaldere lysfarge. Belysningen blir allmenn og produktene fremstår som noe mer «crispy».

For Biltema er det valgt en kald lysfarge og jevn belysning, men det behøver ikke være gjengs for denne type butikker.

Elkjøp 3.0 konsept med kombinasjon av varme og kalde lysfarger, ulik type belysning med både grunn- og effektbelysning samt dekorative elementer.

 

Variasjon i produkttyper kan være med å skape spennende butikker og hvert produkt har sin oppgave.
Grunnbelysningen brukes som et slags underlag og skal gi et lett og nøytralt lys. Spotlight rettes mot produkter for å skape nysgjerrighet og ekstra fokus.

Det kan benyttes dekorative elementer over kassedisker eller andre områder man ønsker å fremheve. Pendler er med på å skape nysgjerrighet og gir en følelse av eksklusivitet.

Pendler over kassedisker som både gir ekstra belysning ved betalingspunkt og bringer en ekstra dimensjon til butikken. Her fra Vinmonopolet på Storo.

 

Valg av produkter og de ulike kvalitetene

Et belysningskonsept må være gjennomtenkt og tilpasset butikken, men hvilke produkter skal man velge og hva bør man tenkte på når man skal velge leverandør?

Det første spørsmålet man bør stille seg er: Hvor lenge ønsker jeg at lysanlegget mitt skal leve?

Et butikk- eller kjedekonsept har normalt sykluser på 8 til 15 år. Det betyr at lysanlegget minst bør leve like lenge, om ikke lengre.

Som med alle andre varer får man som regel det man betaler for. Dette gjelder også for belysning. Det finnes produkter i alle prisklasser med ulik kvalitet og levetid. Prisen gjenspeiler ofte produksjonskostnadene og kvaliteten på materialene som valgt.

 

Levetiden til produktene er avhengig følgende:

  • Evnen til avlede varme/kjøle – dette har størst påvirkning på produktets levetid
  • Kvaliteten på LED-chipen – sorteres etter MacAdam-skalaen
  • Materialene som er brukt i produksjonen

 

Hvordan beregnes levetiden på produktene?

L og B parameterne forteller oss hvor mye lys som er igjen etter en bestemt tid.

Denne «service tidsperioden» er ikke slutten på produktets levetid, men skal gi en indikasjon på hvor lye som er igjen etter det angitte timeantallet.
Vanlig «service tidsperiode» er 50 000 timer som betyr ca. 10-12 år avhengig av brukstid.

 

L: Spesifiserer det gjenværende lyset (lystilbakegang) etter angitt levetid (50 000 timer).

Høyeste kvalitetsnivå: L90

Middels kvalitetsnivå: L80

Laveste kvalitetsnivå L70

 

B: Spesifiserer feilraten i prosent på LED som ikke kan brukes til lys lengre.

Høyeste kvalitetsnivå: B10

Laveste kvalitetsnivå: B50

 

LED er LED, eller?

Man skal være klar over at det finnes store forskjeller i effektiveten til produktene, altså hvor mye lys man kan få ut armaturen minst mulig wattforbruk (lumen/Watt). Her er det store forskjeller blant produktene og disse forskjellene vises direkte på strømregningen. Investeringskostnaden kan også reduseres fordi man vil trenge færre enheter dersom effektiviteten er bedre.

Det er altså store forskjeller på kvalitet innenfor LED-segmentet og en investering i et lysanlegg er ikke nødvendigvis en god investering, hvis det går på bekostning av kvalitet.

 

Derfor bør man være klar over disse parameterne og beregning av levetid før man gjennomfører et kjøp. Snakk med seriøse aktører i markedet, og sjansen for at du får et lysanlegg som virker i lang tid fremover øker betraktelig.

Ta kontakt med oss dersom du vil bruke lys som salgsverktøy.